By: mama zieza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 10-Nov-2008 12:00 Email | Share | Bookmark
TAKOYAKI - Octopus Ball

hampers raya for sale haritu
lagi satu jenis hamper
takoyaki atas dapur
takoyaki pan
takoyaki
Anak-anak mama memang suka makan makanan jepun.. expecially sushi.. dan latest takoyaki... tapi mama dia memang tak pandai nak masak-masak makanan jepun ni.. makanan sendiri pun tak pandai ni kan pulak jepun...

Tapi kan.. tak larat jugak sekali-sekala membeli tako tu.. mahal ... so one day.. dok perhati laa orang yang buat takoyaki tu.. hmmm senang nampak.. Meh kita beli barang-barang untuk buat takoyaki... pan dah lama dah ada... tak pernah guna jerr . Fuyooo.. bahan-bahan dia tu boleh tahan mahalnya... tapi okay laa jugak untuk 250gm tepung dapat lebih dari 32 ketul takoyaki.. hmmm puas makan... dan kita boleh letak inti ikut suka hati kita.. tapi kalau bukan sotong tak laa jadi TAKO ekkkk...

Resipi mama guna resipi basic yang byk dalam internet.


tako pan yang dah beli lama gak dulu.. tapi tak tau nak guna.. Nak try guna buat kuih cara berlauk.. mesti jadi cara berlauk bulat.. hehehehe


boleh laa menjadi jugak takoyaki ni.. hehehehe.. janji semua licinnnnnnn....



Tako means octopus in Japanese, and takoyaki are known as octopus balls. Takoyaki venders are very popular in Japan. To make takoyaki, a grill pan for takoyaki is used. The pan has many small cups to pour the batter.

Ni resipi yang mama gunakan hari tu.. mama tak ingat laa pulak ambil dari mana resipi ni... aduiii.. sebab dok salin dalam kertas conteng.. hehehehe.. ya ampun tuanpunya.. sorry..

BAHAN TEPUNG :

250 gm tepung takoyaki
(kalau takde guna tepung gandum pun boleh - ni mama tanya kat kengkawan yang dah biasa buat laaaa)
750 ml air
2 biji telur
sedikit garam
janggut sotong yang direbus dan diracik
Daun bawang & kobis diracik halus

Fish Flakes
Worcestaire sauce

bancuh tepung dan air kemudian masukkan telur satu persatu. Tapis.

Panaskan acuan takoyaki dengan sedikit minyak. Takde acuan tako.. guna jerr acuan kuih cara.. hehehehe...

Tuangkan adunan 1/2 penuh dalam dalam setiap acuan. Kemudian masukkan sotong dan sayur-sayur dan tunggu kejap sampai bhgn bawahnya masak.

Gunakan lidi untuk terbalikkan takoyaki supaya masak pada kedua2 bahagian atas dan bawah.

Keluarkan takoyaki yg siap dimasak. Taburkan fishflakes, sos dan juga mayonis. Lagi sedap kalau letak sos cili sikit.. hehehe.. tekak melayu gakkkk...

Hidang panas-panas.. biar melecur anak tekak jangan tau buat gitu.. kang korang saman mama plak.. hehehehehe


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net