By: mama zieza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 30-Jul-2007 14:27 Email | Share | Bookmark
AYAM MASAK SERAI MAKLANG LINA GANU

ayam masak serai maklang linah
tomyam mamazieza.. hehehe
 
Masa Maklang Azie antor feedback kat resipi.net.. macam biasa mama ni akan buat collection tapi tah macam mana.. dah tersebut kat Fizi yang mama nak buat.. maka terpaksa laa ku mengotakan kata-kata hehehe.. maka terhasillah...... tapi rasanya hak maklang azie buat lagi sedap sebab serai dicarik2 .. mama dah terlupa lerrr.. muahahaha

But lauk ayam ni memang sedap... tak rugi mencuba...


AYAM MASAK SERAI
(Ulasan oleh Maklang Azie
manakala resipi oleh Maklang Lina dari Ganu...)


Ayam masak serai ni sedap...serai kena banyak..tumbuk2 serai tu pastu siat2kan dia...masak kering2lah.. .biar serai dan cili sebati dalam ayam tadi...nanti ayam pun bau wangi jerrr...tak caya cuba cium...Resepi dari kembar maklang, iaitu maklang lina yg duk Ganu...Bebudak suka masakan nih...wpun anak2 maklang pelik pd mulanya tengok berserabut jer serai dalam ayam. Serai tu kan..gaul2 ngan nasi panas...mak oiii...sedappp. .

Ayam Masak Serai
Sumber : maklang lina

1 ekor ayam dipotong kecil2 ( sebesar 2inci x 2 inci) dan dibersihkan
6 batang serai dititik sehingga pecah bawahnya ( sekiranya tidak pecah bawahnya, rasa serai itu kurang dan serai lambat kering)
2 keping asam gelugor
Garam dan kunyit

Bahan untuk di kisar:
6 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
20 tangkai lada kering dibuang biji dan direbus

Caranya:
Ayam di lumur dengan garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
Angkat ayam dan toskan minyaknya
Tumiskan bahan2 yang telah dimesin sehingga agak garing
Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi bersama asam gelugor dan goreng lagi sehingga serai kering.
Sekiranya serai belum cukup kering dan tidak naik minyak, ini menunjukkan bahawa ayam serai masih belum siap untuk di makan.
Angkatkan semuanya dan boleh dimakan dengan nasi putih panas2 atau dengan nasi impit. Hidangan ini juga sesuai untuk makan di Hari Raya.

Nota
* sekiranya ayam dipotong terlalu besar, rasa lada dan serai tidak meresap ke dalam ayam





Dah siap masak ayam tu.. mama buat plak tomyam.. sebab Nadia dia suka makan lauk yang banyak kuah, macam sup ke.. kuah sayur tumis ke, masak lemak ke... dan tomyam. then goreng telur.. tak buat laa telur2 bungkus tu.. tak kose mama.. Sayur as usual.. makan sayur mentah.. ulam-ulam dengan sambal.



SEMBANG NGAN MAMA!!!!!

Quote:
Yah - Selamat berkenalan dari mama juga Yah... Nasi sejuk pun sedap Yah oiii ngan ayam ni.. hehehe... makan ngan ketupat nasi, ketupat pulut.. fuuuhhh..

MamaFaMi - Lerr berbunyi lagu apa tu mamafami oiiii...

Mrs Apple - hehehe.. hantu ayam takpe.. jgn burung hantu dah.. muahahaha.. tapi mrs cuba laa.. sedap lorrrr

mommy_d&d - Amacam sedap tak Erna????

zanaz70 - Memang senang dan sedap ni zana.. mama yang 'CheLas' ni pun boleh buat... tapi kena ikut resipi ekk. jangan derhaka.. nanti tak sesedap hak Maklang Azie ngan Maklang Lina...

Maklang - Tulaa maklang.. dah lapor punya pasal.. hehehe.. balik dari beli ayam pun dah kol 1 tengahhari.. wakakaka

Cek de sam - Nanti dah masak beri mama sepiring ekkkk

Salina - You and Wiz are welcome to penang anytime Salina... but to ask me to cook.. hahahaha.. wait and see haaa... got to inform me in advance.. so as to give me ample time to buy all the ingredients.. Weiii.. after trying infom me haaa

Maklanglina - aduhai maklang lina.. tuanpunya resipi sudah mali looooo.....salam kembali.. .haah tu laa.. pemalaskan.. hehehe. tak katuk serai tu sampai hancur... takpe nanti mama masak lagi sekali kasik hancur itu serai.. tapi anak2 semua kata sedap laa maklang.....

Kamariah - wahhh tu dah bagus kay..sampai ke sana baunya.. hehehehe... Delete Comment

Ezura - boleh.. mama post ayam mentah.. hehehe...practice makes perfect.. cam mama tak pektis lagi pun.. heheheh

Nabialishad - Abih tu Intan.. dah semua gi kenduri yang sama.. wakakaka

Rinnchan - Buat Rinn..jgn tak buat.. takde ayam.. gi kejor ayam kat kampung tu.. tangkap.. hehehe Tang serai... kat supermarket laa ni pun banyak..

Syamsulina - hehehe.. memang sedap.... dah check emel dan dah bereskan tang persoalan tu...

MaDiHa - Nak buat camner.. dah memang mama tak pandai masak.. pandai buat cuppies jerrr

RosLeenda - Waalaikumsalam Leen... cuba tau.. memang sedapppp

Ezura - hahahaha.. seb baik masak petang..kalau masak siang2 lagi.. hahahaha.. tak sempat makan malam jawabnya...

Ida is - Takpe Ida... selo-selo.. hehehehe....


Feiz - Mama harap Salhi akan dapat dijumpai secepat mungkin.. kita sama-sama berdoa ya.. InsyaAllah.. Allah melindungi beliau....Aminnnnn...

Marvelcakes - Semerbak ngan bau serai... wangi dan sedapppppp....

kakmOn - time rajin jerr ni kakmOn oiiii.. time dia datang MALASSSSSSS... hahahaha.. masak gak.. kat kedai.... Acar tu maklang azie yang buat.. nanti mama nak kecek resipi darinya..




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net