By: mama zieza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 25-Feb-2007 11:01 Email | Share | Bookmark
ROTI GEDEBUS UNTUK MAMAFAMI

hadiah ku untuk mu MamaFaMi
dah kuar dari BM
di dalam gebus ooooo
Udang Goreng Tepung
sambal tumis udang.. feberet.. hehehe
Daging masak kicap
I wonder why lately I am not able to bake breads, someone must have put bread voodoo on me... hehehe...

Last Friday night, before I was being tagged by MamaFaMi, I tried baking Yati's bread again, this time using my breadmaker and while it was being mixed, wow.. I said to myself, my bread should be okay. My mixer won't go kaput, no smoke, no fire, and the yeast are all okay, it really rised up very well.

Suddenly... oh my, it has risened up to the maximum and touch the glass, and pufffffffffffffff........... it goes down.. my bread.. oh my bread.............well, let it be there laaa sampai dia masak.. malas laa nak tengok lagi.. boring laa tu.. muahahaha

Dan hasilnya.. itulaa roti yang ku hadiahkan pada MamaFaMi...

Tapi di sebalik ketidakjadian roti itu.. habissssssssssss....






And yang ini plak lauk ku untuk lunch... sayur takde.. hehehe







Resipi semua resipi campak-campak... cuma yang udang goreng tepung tu jerr resipi ikut resipi Resipidotnet

Quote:
Udang Goreng Tepung
Sumber - Resipi.net


Tepung gandunm
garam
gula
eno
(Ni semua mama agak-agak saja... jgn terlalu pekat dan jangan terlalu cair, asalkan boleh salut udang)

Telur sebiji dipukul utk celup udang.


Bersihkan Udang dan tiris airnya. Perap Udang dengan garam dan lada sulah (pepper)

Tepung tadi dibancuh dengan air agak-agak pekat dan tidak terlalu cair, campurkan garam, gula sedikit dan akhir sekali campurkan Eno dalam setengah peket. Dia akan naik berbuih-buih.

Celup udang dalam telur tadi dan kemudian celup ke dalam campuran tepung. Goreng dalam minyak yang panas dan banyak.



GEBANG-GEBANG YOKKK!!!

Quote:
Ezah - hehehe tu mama campak-campak.. mujur mama yang tak tercampak.. muahahaha.. Sebenarnya mama memang F13 tang masak lauk ni.. so campak-campak jerr laaaa. two thumbs ke dak.. hanya famili mama jerr yang boleh btahu.. . Kalau dorang tak beri two thums.. makan kat luar laa jawab nya.. hehehehe

Rozzan - Wahhh .. It is so good to know that I am not alone.. muahahaha... Mama memang suka gi kat kitchen Rozzan tu.. tapi segan nak tegur.. takut terlebih ramah.. hehehehe

Ida - Ya Ida... campak jerrrrrrrrrrr... jgn tercampak kat luar udah.... hehehe

Jeni - Sambal tu memang ngancam.. sebab dah diancam dgn kameraku..

Rinnchan - Malulaa Rinn oii..hehehehe... ada bm malas baca manual... Dulu takde bm.. boleh plak buat roti.. hehehehe...ishhh.. takleh laa campak ke dalam laut dari jambatan Penang tu.. nanti kena tangkap dek peronda Jambatan.. sebab obor-obor mati terhempak....

Nabialishad - Texture memang lawa Nabia.. sebab bukan salah roti tapi salah tuan buat roti... hehehe... Ek elehhh bila pulak kita jadi sifu... safu ada lerrr.. tukang safu..... muahhhzzzzzzzzzz

Harleena - Leen memang gebus pun leen belah dalamnya.. kat luar jerr gedebus....Buatlaa Leen.. mama dulu pun malas gak.. laa ni jerr terkurang skit malas tu.. hahahaha...

Zakiah - Cubit Zakiah.. jgn tak cubit... cubit roti ekkk.. jgn cubit orang... Udang tu??? Memang sedap.. hampir-hampir sedap mcm kat kedai tomyam tu.. tapi tak laa sama... amatur ni buat tak cunnnn.. hehehehe

Simply Dee Man - No problema.. Better late than never.. hehehehe. Tkasih kerana menyahut seruan tag mama..

Jeff - Gedebus tu Jeff... adik beradik sepusat sepusing ngan debusssssss.. hehehe.. dia naik, naik, naik sekali gedebus dia turun...........prepppppppp.... mcm roti tu laaa.. hehehe.. mcm balloon keluar angin...

mamaFaMi - Mama dah mandi air bunga.. hahaha.. tu sebab menjadi buat roti..

Nina - Panjangnyaaaaaaaa..... seb baik tak tambah 'k' kat belakang tu.. hehehe... Kedai Roti???? Ada kat depan umah pun ada kedai roti.. nak beli ke? Nina... kan mama dah bilang sama sume orang.. itulaa satu-satunya bunga yang ku pandai.. muahahaha


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net