Want your
own Fotopage?






 


By: mama zieza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 15-Feb-2007 15:37 Email | Share | Bookmark
A Promise is a Promise....

lihatlaaa bertapa gebunya.. hehehe
Ni goreng half cook utk frozen
I did promised MamaFami and a few others that I will 'tempek' Chef Li's donut recipe here... hehehe...
Frankly speaking I did go to any of Chef Li's class. I got the recipe from my friend Shidah from Johore and also another friend form Penang.

This donut recipe has been tried and tested by the members or resipidotnet and two thumbs up... Just follow the instruction.. you will get the very very gebus and nice donut for your tea.. hehehehhe



DONAT -- Resipi Asal Chef Li


Bahan-Bahan

1500 gm tepung gandum
32.5 gm yis segera
70 - 80 gm majerin
120 gm gula
1 1/2 biji telur (75 gm berat)
45 gm susu tepung
15 gm garam
15 gm voltex (bread softener)
140 gm shortening
7.5 gm baking poder
750 gm air
1 sudu makan ovalette


Cara membuat

Masukkan semua bahan kering dan ovalette dan gaul rata.
Masukkan telu dan air dan kacau sebati
Masukkan shortening dan majerin
Gaul (uli) hingga sebati
Keluarkan doh dan rehatkan 5 minit
Canaikan setebal 1- 1.5 cm dan potong ngan pemotong donat
Letak doh atas taburan tepung
Biarkan doh naik dua kali ganda
Gorengkan dan sejukkan kan
salutkan ngan gula kastor

Donat ni lebih lembut dan lebih gebu daripada donat biasa kerana telah ditambah dengan pelbagai bahan
Kelembutan tahan hingga keesokkannya.
Tempoh pemeraman mesti mengikut masa yang diberi untuk menjami mutu
Goreng ngan api sederhana supaya masak sempurna

Mendingin bekukan donat

Goreng sehingga masak putih kekuningan.
sebelum bungkus.. bekukan donat supaya bentuk asalnya kekal.




Gebang-Gebang Yokkk!!!
Quote:
Ezah - Mama memang dari dulu guna Yeast Mauripan.. hehehe.. sebab kalau nak carik yang lain tu nanti kena beli kotak besau.. Mama pulak kerap guna setahun sekali.. berkulat laa nanti.. hehehe... Actually apa-apa yis pun boleh tapi kalau nak guna yis basah.. kena lebihkan.. lebih berapa dah lupa kena tanya cikgu laa balik.. Mauripan tu instant yis laaa.. hak kering punya...dalam peket kecik..

Azza - TKasih azza. Memang sedap donat ni.. tak salut gula pun takpe.. dah sedapp.. hehehe.. Kegebuan donat yang ni... ada gak terletaknya kat voltex tu... lagipun resipi kan untuk jualan.. jadik memang ada guna voltex tu...

MamaFaMi - Alaaaaa.... nampak jerr byk bahan tu... kalau masuk kan sekali tak nampak dah.. nampak donat jerr kuar.. hehehe.... Nanti mama cari kot-kot ada orang nak gi ke sana ke.. hehehe..mama kirimkan voltex ngan shortening.. Brapa kilo nak... muahahahaha

Ida - Rajin-rajin laa mencuba... tak ruginya

Nabia - Tak sama laa sayang... emplex tu untuk merangupkan biskut, voltex utk melembutkan roti.. hehehehe.. merangup dan melembut... beza tuuu....Donat Suria... yeppp memang dulu mama selalu buat donat tu...Kalau ikut kegebuan, memang laa donat yang ni lebih gebu sebab donat yang ni.. bahan dia terlebih ckit.. hehehehe.. tapi donat suria tu pun sedap gak.. dan boleh dipelbagaikan jadik roti dan piza base.. All in One.. Ovalette Nabia banyak lagi ekkk... ishhh... kirim2 laa kat orang tu.. hehehe.. ciann dia... muahahaha

Jeff - kalau hari-hari kita makan donat ni Jeff, dengan-dengan kita sekali gebus...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net